Skip to main content

Trpíte poruchami spánku? Nie ste v tom sám! Veľká časť populácie má problémy pri zaspávaní a trpí nespavosťou. Existuje veľa rád, ktoré sa týkajú spánku. Pripravili sme pre vás tie najdôležitejšie tipy pre dobrý spánok a svieži začiatok dňa.

Pred spánkom: upokojiť sa

Vaša spálňa: všetko zamerajte na spánok

Pokoj: hluk je príčinou nepokojného spánku alebo mu úplne bráni v dôsledku zvýšeného vylučovania stresových hormónov kortizolu a adrenalínu. Preto by ste si mali vytvoriť čo možno najpokojnejšie miesto na spanie a odstrániť nepotrebné zdroje hluku.

Tma: aj svetlo narušuje spánok, pretože bráni telu v tvorbe spánkového hormónu melatonínu. Preto je veľmi dôležité, aby ste odstránili pokiaľ možno všetky zdroje rušivého svetla a spálňu čo najviac zatemnili.

Teplota:
optimálna teplota pre spánok neexistuje – osobná komfortná teplota však áno. Tá môže byť pre každého iná. Zatiaľ čo mnoho ľudí spí pri otvorenom okne, iní zaspia len v príjemnom teple. Dôležité pri tom je dobré zásobovanie kyslíkom a dostatočná vlhkosť vzduchu. Najlepšie ich dosiahnete tak, že spálňu pred spaním dobre vyvetráte.

V posteli: iba spite

Spánok, nič len spánok: posteľ by ste mali využívať len na spánok a intímny život. Ak si v posteli čítate, pozeráte televíziu, telefonujete alebo jete, podvedome časom prestanete považovať posteľ za miesto na relaxáciu a spánok.

Zostaňte v pokoji

Spánok by ste nemali považovať za „úlohu“ alebo „povinnosť“. Ak si uvedomíte, že spať môžete, ale nemusíte, dosiahnete tak pokoj a uvoľnenie. Ak spánok napriek tomu nechce prísť, môžete znovu vstať a pohodlne sa posadiť s knihou do svojho obľúbeného kresla. To z vás sníme tlak, že musíte spať – uvoľnenie vám urobí dobre a pomôže pri zaspávaní.

1 European Union herbal monograph on Valeriana officinalis L., radix EMA/HMPC/150848/2015, 2. februára 2016