Skip to main content

Často kladené otázky

  • Baldriparan je rastlinný liek na zmiernenie porúch spánku a na úľavu od mierneho nervového napätia s vysokou dávkou suchého extraktu z koreňa valeriány lekárskej. Uľahčuje zaspávanie a zlepšuje kvalitu spánku.

  • Pri užívaní Baldriparanu sa na druhý deň neočakáva ospalosť.

  • Informujte svojho lekára alebo lekárnika o všetkých liekoch, ktoré užívate alebo ste v poslednom čase užívali, resp. budete užívať. Pri kombinácii s chemicky vyrobenými liečivami na upokojenie sa vyžaduje stanovenie diagnózy lekárom a jeho dohľad.

  • Tak ako všetky lieky, aj tento liek môže mať vedľajšie účinky, ktoré sa ale nemusia prejaviť u každého. Po užití Baldriparanu sa môžu vyskytnúť príznaky týkajúce sa tráviaceho traktu (napr. nevoľnosť, kŕče v bruchu).

  • Vzhľadom na postupný nástup účinku nie je užitie koreňa valeriány lekárskej vhodné na akútnu liečbu porúch spánku alebo mierneho nervového napätia. Aby ste dosiahli optimálny liečebný účinok, odporúčame nepretržité užívanie počas 2 až 4 týždňov. Ak sa do 14 dní nebudete cítiť lepšie alebo sa budete cítiť horšie, musíte sa poradiť s lekárom.

  • Ak nie je určené inak, pre dospelých, staršie osoby a dospievajúcich starších ako 12 rokov odporúčame na úľavu od porúch spánku 1 obalenú tabletu pol hodiny až jednu hodinu pred spaním a v prípade potreby sa užíva ešte jedna dávka v priebehu večera. Na úľavu od mierneho nervového napätia odporúčame 1 obalenú tabletu najviac 3-krát denne. Maximálna denná dávka sú 4 obalené tablety. Pozorne si prečítajte písomnú informáciu pre užívateľa. Ak však vaše príznaky trvajú dlhšie ako 2 týždne, mali by ste sa poradiť s lekárom.

  • Áno, Baldriparan je bez lepku.

  • Nie nutne! Spánok v prvej polovici noci je najlepší! Naše telesné funkcie sú riadené mnohými hormónmi, ktoré ovplyvňujú náš denný/nočný rytmus a tým aj spánok. Kortizol, známy tiež ako stresový hormón, sa v rôznom množstve uvoľňuje počas dňa aj v noci. Večer a počas prvých hodín noci je hladina kortizolu najnižšia, stúpa okolo 2. – 4. hodiny ráno a krátko po prebudení je najvyššia.2

  • V prípade, že nemáte problémy so spánkom, môžete si popoludní zdriemnuť. Naopak ľudia s nespavosťou by sa mali popoludňajšieho zdriemnutia vyvarovať, ak je to možné. Krátky spánok počas dňa môže viesť k neprimeranému zníženiu spánkového tlaku. Vzhľadom na nižší spánkový tlak je potom spánok v noci menej hlboký a kratší.

  • Zdravý človek potrebuje zhruba 7 hodín spánku, ale existujú individuálne rozdiely.1 Potreba spánku sa v priebehu života mení: novorodenci spia asi 20 hodín denne, dospelí spia 6 až 9 hodín a naopak starší ľudia často spia kratší čas.

1 Recommended Amount of Sleep for a Healthy Adult: A Joint Consensus Statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society, Sleep, Volume 38, Issue 6, 1. júna 2015, strany 843–844
2 Debono et al. Modified-Release Hydrocortisone to Provide Circadian Cortisol Profiles. The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism 2009; 94(5):1548-1554