Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip directly to content

Dôsledky porúch spánku

Poruchy spánku a kvalita života
Poruchy spánku sú často dôvodom na návšteu lekára
Rastlinné lieky na spánok pomáhajú proti poruchám spánku

 
Poruchy spánku a kvalita života

Tretinu svojho života strávime spánkom. Pre mnohých ľudí ale noc znamená namiesto spánku stres. Prevaľujú sa sem a tam, natriasajú si vankúš, skúšajú „počítať ovečky“, ale nič nepomáha. Čo sa zvonku zdá neškodné, predstavuje pre nich veľkú záťaž. Poruchy spánku neznamenajú len nepokoj a napätie počas noci, ale ovplyvňujú aj kvalitu života cez deň. Mnohí sa po prebdenej noci cítia cez deň menej výkonní. Trpia bolesťami hlavy, nesústredia sa, sú nervózni, napätí alebo je im skôr zima.

Nespavosťou až k strate záujmu a depresiám

Zlý spánok má vplyv aj na osobný život. U pacientov s poruchami spánku sa môže rozvinúť nervozita, napätie, pretrvávajúci nepokoj alebo aj depresívna skľúčenosť. Pre poruchy spánku tak trpia medziľudské vzťahy.

Pracovný výkon klesá

Prebdené noci majú negatívny vplyv aj na ich profesijný život. Poruchy a nedostatok spánku znižujú výkonnosť, ľudia často trpia nedostatkom sústredenia a nervozitou, produktivita ich práce klesá. Vytráca sa tiež logické myslenie, rozhodnosť alebo motivácia.

Nebezpečenstvo nehody v dôsledku porúch spánku

Poruchy a nedostatok spánku prinášajú nebezpečenstvo aj vo verejnom živote. Riziko nehody sa pri únave a nesústredenosti zvyšuje najmä u vodičov vozidiel alebo u ľudí, ktorí obsluhujú stroje.

Z nedostatku spánku sa môže priberať!

Americkí vedci1 zistili, že u ľudí, ktorí v noci spia menej ako 4 hodiny, je o 73 % vyššie riziko, že priberú. Pri priemerne 5 hodinách spánku je riziko nadváhy už len 50 %. Ten, kto málo spí, teda žije s rizikom, že priberie. Dôvodom priberania na váhe je, že telo počas spánku tvorí hormóny, ktoré regulujú chuť do jedla (napr. leptín). Ľudia trpiaci poruchou spánku mávajú teda málo hormónov, ktoré chuť do jedla regulujú. Preto pri nedostatku spánku telo zvyčajne rýchlejšie signalizuje hlad.

Poruchy spánku sú často dôvodom na návštevu lekára

Poruchy spánku najčastejšie liečia praktickí lekári. Zrejme najväčšia a najkomplexnejšia štúdia2 spánku na svete však ukazuje, že rozpoznanie a liečba porúch spánku bývajú ťažké. Viac ako 36 % porúch spánku sa vôbec nelieči, u 9 % sa pacienti poradia nedostatočne a 10 % dostane liečbu, ktorá je kontroverzná z dôvodu potenciálneho rizika.

Rastlinné lieky na spánok pomáhajú proti poruchám spánku

Tablety s vysokou dávkou extraktu z koreňa valeriány lekárskej (napr. Baldriparan) upokojujú a zlepšujú spánok. Účinky valeriány lekárskej jemným a prirodzeným spôsobom ovplyvňujú nervovú sústavu bez toho, aby narušili prirodzený spánkový rytmus.3 Valeriána lekárska sa na poruchy spánku používa už niekoľko storočí a považuje sa za osvedčenú pomoc pri zaspávaní. Valeriána lekárska nespôsobuje únavu, takže môžete oddýchnutí a svieži začať ďalší deň.

Môže sa však objaviť nepriaznivý vplyv na schopnosť riadiť a obsluhovať stroje. Pacienti pod vplyvom prípravku nesmú riadiť, obsluhovať stroje ani vykonávať nebezpečné činnosti alebo sa ich zúčastňovať.

Vorona RD et al. Overweight and obese patients in a primary care population report less sleep than patients with a normal body mass index. Arch Intern Med 2005; 165 (1): 25–30
Wittchen HU et al. NISAS-2000: The Nationwide Insomnia Screening and Awareness Study. Prevalence and interventions in primary care. Pokroky v medicíne. Originály 2001; 119 (1): 9–19
European Union herbal monograph on Valeriana officinalis L., radix EMA/HMPC/150848/2015, 2. februára 2016
blue